Sunday 27 October 2013

Salam Aidiladha



 “ Bagi menyempurnakan titah Seri Paduka Baginda Yang dipertuan Agung, setelah diperkenankan oleh duli-duli yang maha mulia raja-raja, penyimpan mohor besar raja-raja bahawa 1 Zulhijah, 1434 hijrah ialah pada 15 Oktober 2013.  Oleh yang demikian, Hari Raya Korban ( 1 Zulhijah ) bagi negeri-negeri diseluruh Malaysia ditetapkan pada hari selasa, 15 Oktober 2013. “ Perkara ini diumumkan oleh penyimpan mohor besar raja-raja.

     Dari segi bahasa korban bermaksud dekat manakala dari segi istilah korban bermaksud menjalankan perintah agama atau taat kepada perintah Allah S.W.T kerana ingin mendekatkan diri kepadanya.

   Apabila kita menyebut Hari Raya Haji atau Hari Raya Korban, pasti ramai yang terbayangkan kumpulan Jemaah yang sedang menunaikan ibadah rukun islam ke-lima itu di kota Mekkah Al-Mukarramah. Tidak kurang juga yang membayangkan lembu dan kambing yang disembelih untuk korban.

      Namun, hakikatnya ia adalah lebih daripada sekadar kerja haji atau korban. Ia adalah sejarah besar mengenai bukti cinta suci dan pengorbanan suami isteri dan juga pengorbanan hubungan ayah dan anak. Bagaimanakah pula dengan pengorbanan yang dilakukan oleh siswa dan siswi Universiti Malaysia Sabah? Tepuk dada tanyalah selera. Sekian.


                                        Dayang Siti Rahmah/Sekolah Pengajian Seni

No comments:

Post a Comment