Sunday 15 December 2013

"Esok Pergi dulu"


Satu detik dua detik masa berlalu, aku terus memikirkan bagaimana aku harus melalui jalan hidup yang perlu ku lalui seperti mana hari-hari yang berikutnya. Aku hanya mampu berdoa kerana hari ini adalah hari yang sangat penting bagi diriku. Aku mungkin sedar diri ini penuh dengan segala kekurangan dan kekhilafan diri. Aku jahil terhadap diri ini aku jahil pada kejadian ini dan aku jahil pada ciptaan selama ini. Ada perlunya penyesalan dalam pancaroba dunia ini. Tiap detik membilang masa tiap masa membilang minit dan tiap minit membilang saat. Ku pandang kanan dan kiri. Jari-jemari membilang terkaan dan segala kemungkinan yang bisa dan tak bisa aku lalui lagi. Pemikiran hanya kematu membuta tuli melampiaskan segala apa yang tersirat dan yang tersurat didalam lubuk hati yang berkecamuk bagai tidak menduga dan tidak percaya. Suara hati makin kuat memanggil seolah-olah berbisik menyatakan bahawa aku tidak sanggup, aku tidak mampu dan aku tidak punya kuasa selain daripada kehendakNya. Telinga, mata mulut telinga,kaki,tangan,lidah, semuanya bakal menjadi tuan dan bakal menjadi hakim. Sumpah setia hanya tinggal pada sementara namun, selamanya hanyalah kekal dia yang lebih mengetahui.
“Beran…………..”. Suara mak memanggil aku. Suara itu aku perlu peka dan ingat dan terus ingat. Mungkin Suara itu jugalah yang lebih kuamati betul-betul bagai menyimpan penetapan kotak pemikiran yang semaksima mungkin agar ianya tidak lagi tertanggal sampai bila-bila.
“ Kau ni dengar atau nda apa yang aku cakap ni. Buat-buat nda dengar lagi. Tinguk diam juga. Apa bah punya anak ni, dipanggil-panggil lagi nda mendengar.” Suara dan kata mak mengomel lagi. Begitu indah kata itu biarpun berbaur sinis sikit katanya. Rindu pada wajah itu kuamati dengan tenang namun tiap nafas yang keluar atau terpacul pasti mendengkus lagi bernada dan berderum seperti kenderaaan pacuan empat roda. Apa mungkin berat bagi diri untuk melihat dan melepaskan segalanya insan-insan yang sememangnya aku paling sayangi.
“Mak….mak….mak…..”. Kata hati aku memanggil kata nama itu dengan penuh sugguh-sungguh apakah semua ini dapat ku kata dan kulafazkan jika semuanya dapat kuceritakan. Bukan tak mahu menyahut panggilan mak tapi biarlah aku puas meratap wajah yang penuh kelembutan itu meskipun garis-garis halus pada wajah mak menyadarkan dirinya sudah dijamah usia namun masih tetap tabah biarpun semuanya serba-serbi masih mereka belum ketahui. Barangkali tiada siapa menduga jika ini dialah harinya yang mengungkap segala perbuatan dan kepatuhan kepada siapa kita harus kembali. Jujur sekali mata itu memerhati dengan penuh tanda tanya kenapa ada wajah semacam itu berpaling dan melihat keanehan yang semacam itu. Wajah tua itu tetap merenung segala perilaku aku yang masih kaku memandang pada wajah mak yang redup penuh dengan kasih sayang. Terlalu banyak yang perlu dan hendak aku katakan kepadanya dan semua dan seterusnya kepada semua insan-insan yang aku lihat kelmarin dan kelmarin, beberapa hari dan beberapa minggu yang minggu dan beberapa bulan dan beberapa tahun yang aku pernah lalui dan yang ku temui. Bagaimana aku mahu menyatakan dan mengungkapkan kepada mereka-mereka yang wujud ketika diri masih lagi mampu untuk bergerak ini. Hari ini biarlah menjadi hari ini. Dan hari ini juga adalah biar menadi hari yang aku tidak boleh lupa sampai bila-bila. Terlalu banyak aku perlu ketahui dan terlalu banyak hal duniawi yang belum pernah kulalui. Terlalu panatas dan cepat ia terus membilang detik dan saat lagi. Adakah kesempatan dan adakah lagi peluang untuk aku mencuba dan terus mencuba dimanakah yang harus kumulakan dulu. Hati sentiasa bertanya bertanya bertanya dan terus bertanya. Mungkinkah? Siapakah? Apakah? bagaimanakah? Entah bilakah ?Kenapakah dan Untuk apakah ini semua terjadi? Persoalan demi persoalan akan hadir dengan tanpa diduga. Mata hati bertanya berbaur persoalan masih lagi berkata bertanya untuk saling mahu mendahului hukum yang mana dulu bersangkut pada naluri hati itu.
Kenapa kau Beran? Ada masalahkah? Ahahahaahaha”. Sinis abang senyum sambil ketawa. “Selalu kaulah yang paling kuat ketawa. Kenapa hari kau nda ketawa lagi. Pastu termenung pulak? Ingat cewek ka? Ahahakaah”. Aku masih tersenyum dan membalas pandangan abang dengan biasa saja tapi penuh dengan pandangan yang bermakna. Biar puas dan puas ku lihat mata dan wajah-wajah yang perlu ku sayangi lagi. Aku masih lagi duduk membisu di kerusi ruang luar rumah memerhati dan menghayati baur-baur alam dan damainya ciptaan tuhan ini. Masa lagi berjalan dan berdetak aku tahu masa itu aku takkan mampu melawan segalanya. Dan aku tak mampu lagi melewati segala yang ku belum hajati kabulan harapan ku selama ini. Persoalan kalau mereka tahu? Aku…..aku….aku…..seperti tidak mampu untuk mengeluarkannya dari bibir. Dulu bibirlah yang lancang mengeluarkan segala yang tidak sepatutnya. Makan,minum,bercakap, mengata,mengeji,mengutuk dan mencanai,bohong,fitnah, semuanya dengan mudah aku lakukan. Namun kini bila tiba hampir begini semua itu hanya sekadar yang sia-sia tiada tanda penghargaan melaluik kata kalimah ucapan “Syukur alhamdulillah”. Kalaulah aku mampu aku untuk memberitahu mereka-mereka apakah yang harus aku lakukan. Wajah-wajah indah dan bibit kenangan semuanya bermain dalam kotak pemikiranku. Aku tak sanggup meninggalkan segala yang kau sayang. Masihkah ada pintu itu untuk aku kembali kepada mereka-mereka dan kepada yang hakiki. Tetap benar aku pasti ingat semua itu.
“ Mak nda kisah semua apa yang berlaku nasib anak-anak mak, nasib mak yang membesarkan kamu dari kecil seorang diri tanpa ada tangan kanan yang membantu,tanpa ada batin yang perlu dikongsikan selain minta sama tuhan moga semuanya selamat dan mudah-mudahan tuhan tolong sama kita”.
Menyimpan banyak bait-bait makna sebenar itu. Aku berfikir bagaimana bila mereka-mereka semua telah tiada. Tapi itu dugaan kerana aku harus kembali dulu daripada mereka-mereka. Luluh hati mengenangkan apa segala yang kukerjakan dan pernah ku sentuh dan ku basuh ku buat dan ku hidang segala yang di dapur. Masakan dan kesukaan semua mereka-mereka bila aku yang menjuadahkan dengan kemahiranku. Kufikir ku masih bermimpi tapi tidak masa tidak menunggu kita terus bergerak dikala mentari mula kunyah oleh gunung bukit-bukau manandakan masa semakin suntuk untuk aku memikirkan. Masihkah aku sempat memohon maaf ke atas semua kesalahan dan keburukan yang ku lakukan sama ada kepada mereka-mereka yang ku telah lanjurkan atau kepada benda-benda hidup yang pernah kusakit sepanjang hidupku ini. Aku tak mau menangis aku tak mau melihat mereka menangis bila siap diuruskan bila aku kembali nanti. Masihkah ada pintu maaf keampunan terhadap kesalahan ku yang zahir dan batin? Aku mau mencium mereka-mereka sepuas-puasnya kala aku masih menghitung detik ini. Mak….Bapak….Biarpun kita pisah dan penceraian itu menampiaskan segala kisah hidup yang serba kekurangan ini, aku tetap redha…..Mungkin ini semua suratan dari kekuasaanya dan pasti ada hikmah di sebaliknya. Mampukah aku untuk mengenal segala adik-beradik ku yang berpecah-belah oleh dek kerana perasaan dendam dan cemburu mak tiri isteri baru bapak. Bukan…bukan itu caranya untuk melepaskan apa yang terbuku di hati. Jangan abaikan mama dan jangan abaikan bapak. Sebelum aku kembali aku berhajat benar mahu menemui segala adik-beradik yang berpecah belah itu. Ikatan dan darah yang mengalir tetap darah mak dan bapak. Adakah peluang aku untuk berjumpa dengan mereka semua dikala aku ini adik yang paling bongsu yang terbiar tanpa kasih sayang bapak. Mak menjaga dan mengasuh memeberikan segalanya. Membesarkan aku mak dengan tulang tenaga usianya kini mak 60 tahun. Aku mahu cium pipi dan dahi Mak buat kucupan kali yang penghabisan dan kucupan bapak,kakak-kakakku,abang-abangku,anak-anak buahku,babu-babu,pakcik-pakcikku dan semua mereka-mereka ini izinkan aku untuk memeluk dan mencium dan pelukan kali yang penghabisan dan terakhir sentuhan semuanya itu. Jam masih lagi berdetik. Mungkinkah aku damai di sana apabila malaikat maut datang seolah-olah dengan apa caranya untuk rohku meninggalkan jasadku. Aduh !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Adakah sakitnya maut….Bagaimanakah pedihnya siksa aku di alam bawah sana yang penuh gelap gelita….Makkkkk aku takut……..aku takut meninggalkan mak …..mak….aku mau cium tangan mama mau cium sujud kaki mak…..mau kucup sepuas-puasnya muka mak…tatap dan tatap lagi muka mak..tapi aku tak berdaya airmata terus menitis dikala tengah malam subuh pasti ini aku ingin menyatakan INI HARI TERAKHIR AKU HIDUP DIBUMI INI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!...........
Dikala subuh rakan sebilik semua lelap tidur maka jasadku kaku dengan kembalinya aku dengan taipan yang terkhir menghadap komputer riba kecil ini maka ayat terakhir berkumandangnya azan subuh aku melafazkan kata terakhirku. Hati terus-menerus berdoa dan berdoa mohon keampunan kepada allah akan segala dosa yang pernah kulakukan bermain dalam ingatan nazakku……..
Asyhaduhanlahillahaillahwaasyhaduhannamuhammadarrasulullah…………aku sayang semua mereka-mereka…………allahuakhbarrrrrrrrr………….maafkan aku aku aku insan penuh dosa……doakan aku tanpa henti,ziarah pusaraku kurangkan sakit ini………”. Hembusan terhenti.
TAMAT

Oleh : Sabran Bin Kibong


No comments:

Post a Comment