Sunday 24 November 2013

Etika Pemakaian Pelajar Universiti.



Etika pemakaian bagi seorang pelajar di Universiti sejak dahulu lagi telah menjadi isu yang hangat diperkatakan. Hal ini demikian kerana, pemakaian pelajar IPT  samaada IPTA atau IPTS dikatakan tidak menepati kehendak tatacara atau etika pemakaian sebagai seorang pelajar. Jika dahulu semasa zaman persekolahan, pelajar hendaklah memakai “uniform” yang ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dan pihak sekolah, namun di Universiti, pelajar bebas mengenakan pakaian yang mereka hendaki asalkan tidak melanggar etika pemakaian di universiti.
     Kebebasan yang diberi telah disalahgunakan oleh segelintir pelajar. Di mana, kebanyakan pemakaian seseorang pelajar tidak mencerminkan mereka sebagai seorang pelajar Universiti dengan pemakaian tidak formal seperti berselipar jepun, berbaju tanpa kolar ketika di kelas dan di kawasan Universiti perbuatan ini sedikit sebanyak telah menjejaskan nama Universiti pada pandangan orang luar.Oleh itu, pelbagai langkah telah dilaksanakan bagi menangani isu ini.
     Di Universiti Malaysia Sabah, pelajar yang melanggar etika pemakaian dikenakan saman dan diambil tindakan yang sewajarnya. Selain itu semasa di perpustakaan terdapat pegawai yang menjaga pintu masuk untuk memastikan pelajar mengikut etika pakaian dan memakai kad pelajar sekiranya pelajar tidak mematuhi peraturan mereka tidak akan dibenarkan masuk ke perpustakaan.
Etika Pakaian UMS
Pelajar tidak dibenarkan memakai seluar jeans untuk ke kuliah, perpustakaan dan semasa berurusan di pejabat. Amalan berpakaian kemas,sopan di semua aktiviti rasmi dalam kampus dengan berpakaian seperti baju kemeja biasa, baju T berkolar, berseluar panjang, memakai skirt panjang di bawah lutut.
Isnin – pakaian Formal
Selasa – pakaian Semi formal @ casual
Rabu – pakaian Formal @ Korporat
Khamis – pakaian Formal @ Baju batik
Jumaat – pakaian Semi formal @ pakaian baju kebangsaan lengkap





Oleh : Syazwani Binti Mohammad

1 comment:

  1. maksud semi formal tu seperti blouse and kain labuh ke ?

    ReplyDelete