Thursday 21 November 2013

Larian Konvo UMS 2013



Larian Konvo Sempena Majlis Konvokesyen UMS 2013.

Sempena Majlis Konvokesyen Universiti Malaysia Sabah (UMS) pada 21 November hingga 25 November 2013, UMS dan Majlis Kepimpinan Pelajar (MPP) telah menganjurkan Larian Konvo UMS dengan kerjasama Pelajar Pengurusan Sains Sukan Tahun 2 dan Tahun 3 pada 17 November 2013 sempena pengisian Tamu Gadang 2013 yang bermula 21 November ini.
     Acara ini bermula dari Padang Kawad Pasukan Latihan Pegawai Simpanan (PALAPES) dan berakhir di Pusat Kegiatan Luar (ODEC) UMS. Jarak larian konvo UMS ini sejauh 7 kilometer dan terdapat seramai 240 peserta mengambil bahagian. Acara larian ini dibahagikan kepada empat kategori yang dipertandingkan iaitu kategori Terbuka Lelaki, Terbuka Wanita, kategori Sekolah Terbuka Lelaki dan Sekolah Terbuka Wanita. Johan bagi kedua-dua kategori akan menerima hadiah wang tunai sebanyak RM150, medal dan hamper. Naib johan dan tempat ketiga pula masing-masing menerima RM100 dan RM50 berserta medal dan hamper. 
     Semasa acara ini berlangsung peserta larian telah dilepaskan mengikut kategori yang dipertandingkan. Pada akhir acara Larian Konvo UMS penyampaian hadiah kepada pemenang telah disempurnakan oleh Pengetua Kolej Kediaman CD, Dr. Mohamad Nizam Nazarudin. Dimana, Pemenang Pertandingan Larian Konvo bagi kategori Terbuka Lelaki telah dimenangi oleh Ruston Masri dengan mengetepikan pesaing terdekatnya, Frederic Herman di tempat kedua. Dan tempat ketiga dimiliki oleh Louis Muslin. Manakala, Kategori Terbuka Wanita pula telah dimenangi oleh Emily Singan  untuk dinobatkan sebagai juara sekali gus mengenepikan pesaingnya Chong Vun Lung yang memenangi tempat kedua pertandingan dan  Dora Suan menyandang tempat ketiga bagi kategori terbuka wanita.
      Selain itu, bagi kategori Sekolah Terbuka Lelaki pula dimenangi oleh Jusli Jaiban dari Sekolah Pendidikan dan Pembangunan Sosial (SPPS) sekaligus muncul juara, disusuli Kenson Rubanjan dari Sekolah Psikologi dan Kerja Sosial (SPKS) di tempat kedua. Manakala tempat ketiga juga dimiliki pelajar SPKS, Samzah Lawis. Bagi kategori Sekolah Terbuka Wanita pula menyaksikan pelajar SPKS sekali lagi mendominasi acara tersebut apabila pelajarnya, Hau Sui Chee dinobatkan sebagai juara bagi kategori berkenaan. Naib johan disandang pelajar Sekolah Perhutanan Tropika Antarabangsa (SPTA), Au Hwi Ji dan tempat ketiga dimenangi oleh Wan Huzida Roza Husin dari Sekolah Perniagaan dan Ekonomi (SPE).
      Atas kejuaraan yang diperoleh dalam kategori Sekolah Terbuka Lelaki sekali gus memboleh SPPS turut membawa pulang Piala Pusingan Larian Konvo 2013 dan selepas Majlis Penyampaian hadiah, Pengetua Kolej Kediaman CD, Dr. Mohamad Nizam Nazarudin yang mewakili Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni, Prof. Madya Datuk Dr. Kasim Md. Mansur telah Merasmikan Majlis perasmian Larian Konvo UMS  bagi tahun ini.

Oleh : Syazwani Binti Mohammad

No comments:

Post a Comment