Tuesday 5 November 2013

Bahasa Jiwa Bangsa

  ‘Bahasa Melayu Perlu Diperkasa’

     Pada 26 oktober 2013, telah berlangsungnya Majlis Bulan Bahasa Kebangsaan 2013, Peringkat Negeri Sabah, di Autrium Tengah, 1 Borneo, Sabah. Pada malam tersebut, pelajar Sekolah Pengajian Seni, Universiti Malaysia Sabah, terlibat melangsungkan majlis dengan mengikuti pelbagai persembahan dan aktiviti yang menarik.

     Antaranya ialah persembahan sketsa, teka-teki, syair,sajak,pantun,gurindam dan nyanyian. Persembahan yang dipsersembahkan pada malam itu sangat bersemangat dan menyerlah. Semangat cinta akan bahasa mampu menghidupkan lagi persembahan mereka dan Majlis Bulan bahasa kebangsaan 2013. Contohnya, persembahan sajak, berpantun dan teka-teki sangat menyeronokkan, persembahan seperti ini perlu diperkasa lagi melalui program seperti ini agar tidak di telan zaman bak kata pepatah ‘tak lekang dek hujan, tak lapok dek panas.

     Persembahan pelajar sekolah pengajian seni, universiti Malaysia sabah sangat mengagumkan pada malam tersebut. Persembahan mereka mampu menyampaikan mesej tentang betapa pentingnya Bahasa, keindahan bahasa itu sendiri mampu menyemarakkan lagi persembahan mereka, apatah lagi dengan penekanan slogan ‘Bahasa Jiwa Bangsa’. Tanpa bahasa negara malaysia tidak mampu memperkasa ummah. ‘Hilang Bahasa, Hilanglah Identiti Kita’.


     Oleh itu, aktiviti mahupun persembahan seperti ini perlu di semarakkan lagi agar semangat cinta akan bahasa dan negara sendiri akan terus kekal dan tidak di telan zaman, generasi akan datang juga mengenali apa itu bahasa dan mempertahankan bahawa “Bahasa kita, Identiti kita”.

                                                                                                              
                                                                             By: Dg Nurfahimah Binti Ag Esa
                                                                                   (missnurfahimah al-Yassa) 

No comments:

Post a Comment