Sunday 17 November 2013

UMS SEJATI 2013 "SEERAT KASIH"

“Seerat Kasih

   Pada 16 november 2013, bersamaan pada hari sabtu, saya dan rakan-rakan UMS SEJATI PARAMEDIK 1, telah  menjalankan program UMS SPRINT 2013, di Hospital Wanita dan Kanak-kanak, Hospital Likas, Sabah. Program ini diberi nama “Seerat Kasih”.

    Kami telah menjalankan program ini di Wad Melur 2, iaitu di bahagian Wad kanak-kanak. Sebaik sahaja sampai di sana, saya melihat kehidupan yang di alami kanak-kanak di wad tersebut, betapa bersyukurnya saya dapat mengenali kanak-kanak seperti mereka yang mampu berjuang bertahan hidup dengan penyakit yang mereka hidapi.

   Kami juga telah menjalankan aktiviti mewarna dan bermain puzzle, sambil melayani mereka mewarna dan memberi tunjuk ajar kepada mereka, sambil itu juga kami mengenali mereka lebih dekat, beramah mesra, bertanya nama dan sebagainya. Apa yang saya kagumi ketika itu, kanak-kanak ini tetap gigih dan cekal untuk belajar dan bermain, walaupun dengan keadaan kesihatan yang membimbangkan. Setelah selesai aktiviti mewarna dan bermain puzzle, pihak kami pun memberi hadiah kepada mereka.

    Sebagai seorang pelajar, saya amat bersyukur dan gembira mengikuti aktiviti “seerat Kasih”, kerana aktiviti ini telah memberikan saya satu gambaran yang positif, di mana mengajar saya lebih banyak berfikir dan bersyukur kerana dapat mengenali mereka dan menjadikan saya seorang yang berdaya saing, bertanggungjawab serta menjadi pelajar yang lebih prihatin terhadap masyarakat serta dapat mengeratkan lagi hubungan silturahim di kalangan mereka. Tambahan pula, Kita hidup di dunia ini, bukan hanya untuk menyayangi keluarga, apatah lagi kekasih hati kerana kanak-kanak seperti mereka juga memerlukan kasih sayang , sokongan, cinta dan bantuan daripada masyarakat seperti kita.


   Oleh itu, kita sebagai masyarakat mahupun pelajar perlulah prihatin terhadap masyarakat sekeliling kita, dengan menjalankan dan mengikuti aktiviti-aktiviti yang berguna seperti “seerat kasih” ini, malahan masa lapang kita tidak terbuang begitu saja. Dengan mengikuti aktiviti seperti ini, kita dapat mengurangkan beban mereka dan berkongsi kegembiraan bersama mereka serta kita dapat memperoleh banyak manfaat yang berguna.

                                                               
                                            Disediakan oleh : Dg Nurfahimah Binti Ag Esa
                           

No comments:

Post a Comment