Masyarakat
Bajau Sama merupakan etnik kedua yang terbesar dalam kumpulan etnik yang
terdapat di Daerah Sabah. Masyarakat bajau sama dipercayai berasal daripada
zaman kesultanan melayu Johor dan tersebar luas ke serata negeri sabah sehingga
ke hari ini. Menurut sejarahnya, masyarakat bajau tidak mempunyai sultan dan
menjadikan sultan johor sebagai sultan mereka. Sultan Johor yang memerintah negeri johor yang dikenali
sebagai “embo membangan” dikalangan
masyarakat bajau sama telah mengarahkan para datu-datu untuk menyebarkan agama
islam di seluruh tanah melayu sehingga menyebabkan masyarakat bajau yang
terdiri daripada datu-datu telah dipecahkan kepada beberapa tempat iaitu brunei
dan Tambulian, di Kota Belud Sabah.
Selain itu, terdapat juga sebahagian lagi
diarahkan pergi ke Sulu dan Indonesia
semata-mata untuk menyebarkan agama islam. Dipercayai masyarakat bajau telah
berlabuh di daerah Tambulian, kota belud sehingga menyebabkan perluasan
populasi masyarakat bajau di seluruh daerah kota belud sehingga ke hari ini
menjadi kawasan utama perkembangan etnik bajau sama. Tambulian yang dahulunya
kawasan laut dan tempat berlabuhnya kapal-kapal besar yang mengiatkan aktiviti
perdagangan yang kini telah berubah menjadi kawasan tempat perkampungan
masyarakat bajau sendiri. Pengaruh agama islam yang kuat dalam masyarakat bajau
sama menyebabkan masyarakat bajau majoritinya adalah beragama islam dan
tersebar ke daerah lain seperti Tuaran, Tenghilan, Pitas, Kunak Putatan, Papar
dan sebahagian tempat lain lagi yang masih terdapat etnik bajau sama itu
sendiri . Kawasan yang teramai populasi etnik bajau sama adalah Kota Belud dan
sekitar daerah Tuaran kerana dikatakan masyarakat bajau sama banyak merantau
sehingga menyebabkan masyarakat bajau sehingga ke hari ini menjawat kakitangan
kerajaan disamping melibatkan diri dalam kegiatan utama seperti aktiviti
kelautan dan menjual ikan di pekan-pekan hasil tangkapan aktiviti kelautan.
Menurut pendapat Encik Jefry Ole, orang
bajau juga dikenali sebagai etnik Iranun. Namun, disebabkan orang Iranun tidak
mahu diperintah menyebabkan mereka berpecah daripada populasi etnik bajau sama
namun sehingga ke hari masih hidup bermasyarakat dengan etnik bajau sama yang
masing-masing mempunyai persamaan dari segi bahasa dan adat perkahwinannya. Masyarakat
bajau sama sangat kaya dengan adat dan pantang larang dalam majlis
perkahwinannya. Adat perkahwinan
masyarakat bajau sama merangkumi beberapa aspek sebelum, semasa dan
selepas. Adat-adat seperti merisik, meminang,bertunang dan berkahwin hampir
sama yang dilakukan dalam tradisi masyarakat melayu namun dalam budaya
masyarakat bajau sama mempunyai kelainan dan keunikan yang tersendirinya.
oleh : Sabran Kibong
No comments:
Post a Comment