Thursday 16 January 2014

Ilmu taman-taman syurga

Baru-baru masjid Universiti Malaysia Sabah telah mengadaka "Program Solat Hajat Imtihan Perdana yang bertujuan bagi memohon pengisian amalan dalam melancarkan persediaan untuk minggu-minggu akhir peperiksaan. Pada 28 disember 2013, Sabtu jam 6 petang-11 malam program telah berlangsung dengan jayanya. Program sebegini sememangnya sering kali diadakan. Namun, pengisian untuk julung kali ini adalah berbeza kerana program seperti forum adalah bentuk penyampaian yang bernas.

          Dalam forum tersebut pihak UMS telah mengundang Nik Mond Adham Naib Juara Imam Muda dan dr Ali Akhbar. Sepanjang program berlangsung segala bentuk cara dan teknik dalam menjawab solan peperiksaan telah dibincangkan. Selain daripada melakukan ulangkaji yang lebih teratur, namun amalan seperti ibadah harian haruslah ditunaikan. Peningkatan mutu kecemerlangan golongan mahasiswa biasanya tidak terletak pada daya pemikirannya tetapi juga kepada nilai amalannya terhadap perintah tuhan. Program yang hanya berlangsung dalam semalam telah mendapat sambutan yang paling hangat daripada seluruh warga ums.

          Bukan itu saja, kunjungan daripada orang ramai turut tidak ketinggalan untuk sama-sama memeriahkan program ilmu yang disinari sebagai taman-taman syurga.

                                                                Oleh : Sabran Bin Kibong

No comments:

Post a Comment