Thursday 16 January 2014

TB menular di ums ???

Baru-baru berita berkenaan penyakit yang berjangkit telah menyebabkan seluruh warga Ums sering kali dilanda kebimbangan. Kekhuatiran dalam melakukan kerja dan aktiviti luar menyebabkan ramai mahasiswa dihantui oleh penyakit berjangkit yang dipercayai mula menular di sekitar One Borneo dan sekitar perkarangan Ums. Penyakit Tuberkulosis (TB) yang secara zahirnya kita sedia maklumi bahawa penularan penyakit itu sesuatu yang merunsingkan.

          Antara tanda-tanda awal penyakit ini ialah batuk yang berterusan, kahak berdarah, demam, hilang selera makan, susut berat badan, sakit dada, dan mudah letih. Khabar angin yang menyatakan seorang mahasiswa daripada sebuah sekolah yang berada di Universiti Malaysia Sabah itu dinyatakan  terkena jangkitan tersebut. Hal ini adalah berpunca daripada jangkitan yang dikatakan berpunca daripada shoping kompleks yang berhampiran. Ketakutan daripada tanda-tanda simptom-simptom seperti batuk-batuk dan keadaan cuaca yang tidak menentu menyebabkan penyakit ini sentiasa terus diragui tahap penyebarannya. 

         Oleh itu, pihak ums juga telah mengambil isu ini sebagai sesuatu yang amat serius agar tahap kebajikan dan keselamatan para pelajar sentiasa di tahap yang baik. Diharap golongan mahasiswa tidak mudah percaya terhadap khabar angin yang boleh menggugat keselamatan para pelajar khususnya juga kepada golongan para ibubapa yang risau akan nasib anak-anak mereka. Kepada mereka yang merasai tanda-tanda awal penyakit ini, pihak ums mengalu-alukan agar pemeriksaan terhadap yang berkenaan harus segera mendapat rawatan ke Klinik Warga Ums yang sentiasa beroperasi selama 24 jam dan hospital-hospital yang berhampiran.

                                                                                                                  Oleh : Sabran Bin Kibong

No comments:

Post a Comment