Thursday 16 January 2014

Kitar Semula.

      Baru-baru ini telah diadakan Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU). Dimana UMS bakal membina sebuah pusat kitar semula di dalam kampus, yang akan dibiayai oleh Hatareka Perunding Sdn. Bhd melalui tanggung jawab sosial korporat syarikat tersebut.
     Menurut Naib Canselor, Prof. Datuk Dr. Mohd. Harun Abdullah penubuhan pusat kitar semula adalah hasil kerjasama Universiti Malaysia Sabah dengan syarikat swasta yang bertujuan untuk menerap budaya memelihara alam sekitar. Selain itu, Kerjasama ini turut mendapat sokongan daripada agensi luar.
Naib Canselor, Prof. Datuk Dr. Mohd. Harun Abdullah ketika Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) di antara UMS dan Hatareka Perunding Sdn Bhd berkata “Dengan kerjasama yang dimeterai hari ini, saya percaya UMS mendapat sokongan baik dalam usaha ke arah mencapai EcoCampus, serta memulakan awal tahun ini dengan lebih positif,” katanya
      Pada majlis itu, Datuk Harun mewakili UMS menandatangani MoU tersebut, sambil disaksikan oleh Pendaftar, Datuk Abdullah Mohd Said, manakala Hatareka Perunding Sdn. Bhd diwakili oleh pengarah urusannya, Ir. Hamidon Mohd Ali sambil disaksikan oleh Pengurus Operasi Perniagaan, Rafidah Noordin.
     Melalui kerjasama tersebut, syarikat swasta itu bukan sahaja membiayai pembinaan pusat kitar semula, malah turut mempromosikan kerjasama pelaksanaan program kitar semula, program pembangunan kitar semula dalam kampus, dan menjadi panel penasihat universiti bagi program kitar semula.


Kitar Semula
     Menurut Akta Pengurusan Sisa Pepejal Dan Pembersihan Awam 2007 ( Akta 672) kitar semula bermaksud memungut dan mengasingkan sisa pepejal bagi menghasilkan keluaran. Kitar semula berlaku apabila bahan-bahan diproses dan menghasilkan produk yang sama. Kitar semula ialah mengubah bahan-bahan yang sepatutnya menjadi sisa kepada sumber-sumber yang bernilai. Sebagai tambahan, ia menjadi sumber kepada alam sekitar, kewangan dan faedah sosial. Bahan-bahan seperti kaca, besi, plastik dan kertas di dan dikumpul, diasingkan dan dihantar ke pusat pemprosesan untuk ditukarkan kepada produk atau bahan baru.

KEPENTINGAN KITAR SEMULA TERHADAP ALAM SEKITAR

     Kitar semula adalah amat penting kerana sisa buangan memberikan kesan negatif yang amat besar kepada alam sekitar semula jadi. Kitar semula dapat membantu mengurangkan pencemaran yang disebabkan oleh sisa pepejal.
     Kitar semula dapat mengurangkan keperluan terhadap bahan mentah, oleh itu sumber asli seperti kayu balak dapat disimpan dan dikekalkan. Keadaan ini mengurangkan pemanasan global dan pemusnahan habitat akibat daripada pemusnahan hutan.
     Tenaga yang besar digunakan apabila membuat produk daripada bahan mentah. Kitar semula hanya memerlukan sedikit tenaga dimana secara tidak langsung dapat membantu dalam mengekalkan pemuliharan dan pemeliharaan alam semula jadi. 
KEPENTINGAN TERHADAP MANUSIA
 
Kitar semula sangat penting kepada bandar di seluruh dunia dan manusia yang hidup di dalamnya.
     Meningkatkan jangka hayat tapak pelupusan. Selain itu juga, kebanyakkan kawasan tanah di negara kita didapati kurang sesuai untuk membina tapak pelupusan disebabkan sebahagian besar meliputi kawasan tadahan air.
     Mengurangkan belanjawan kewangan. Menghasilkan produk daripada bahan mentah lebih tinggi kosnya berbanding di hasilkan daripada bahan-bahan kitar semula.
     Memelihara sumber alam semula jadi untuk generasi akan datang. Kitar semula mengurangkan penggunaan bahan mentah dan menggunakan sedikit tenaga berbanding pemprosesan bahan dari sumber asli. Oleh itu alam semula jadi dapat dipelihara untuk generasi yang akan datang. 

Oleh : SYAZWANI BINTI MOHAMMAD

No comments:

Post a Comment