Thursday 16 January 2014

The Bloody Night : Filem pendek "thriller" yang menarik

Pada 18hb Disember 2013, Festival Skrin Digital Pelajar Universiti Malaysia Sabah ( FSDPUMS) telah berlangsung dengan jayanya. Festival ini melibatkan pertandingan antara beberapa buah filem pendek yang telah disunting oleh pelajar UMS sendiri yakni pelajar dari UMS Kampus Labuan turut mengambil bahagian dalam festival ini.

     Ternyata filem-filem pendek yang telah dihasilkan oleh pelajar UMS sememangnya samgat berkualiti dan mendapat sambutan yang menggalakkan. Antara filem pendek yang berjaya menarik tumpuan ramai adalah "The Bloody Night". Filem pendek yang berunsurkan thriller ini amat menarik dan berselitkan elemen saspens. Filem pendek ini dibintangi oleh Callista Nadia dan Wany Samsuddin.

     Cerita ini mengisahkan dua orang sahabat, Mary (Callista Nadia) dan Sasa (Wany) yang sudah lama berkawan sejak kecil lagi dan mereka bekerja sebagai pengedar dadah. Namun, persahabatan itu sendiri telah menjadi tragedi apabila Mary yang tidak pernah merahsiakan apa-apa dari Sasa telah melakukan sesuatu yang membuat Sasa marah kepada dia iaitu menjadi agen persendirian untuk mengedar dadah. Setelah itu, Sasa menyimpan dendam terhadap Mary lalu merancang untuk menculik Mary dengan mengupah seorang lelaki. Selepas Mary diculik, Sasa menyiksa dia dan telah membunuh Mary dengan kejam. Mary telah dikubur hidup-hidup oleh Sasa. Namun, selepas insiden itu berlaku, sebutir peluru telah mengena dan menembusi kepala Sasa lalu dia pun meninggal dunia. Pembunuh itu merupakan orang misteri.

     Filem ini telah diarah oleh pelajar UMS yang diberi nama Ku Za. Pada malam anugerah FSDPUMS ini, "The Bloody Night" telah merangkul satu anugerah iaitu Anugerah Sinematografi Terbaik.





DITULIS OLEH : AIYUB MS
   

No comments:

Post a Comment