Thursday 16 January 2014

Festival Skrin Digital, Ulasan Filem ` Kau Sahabatku, Kau Heroku`

     Pada 18 Disember, Festival Skrin Digital Pelajar Universiti Malaysia Sabah sesi 2013 (Anugerah Pemikiran Sepanggar) telah diadakan dan sebanyak 18 buah filem di pertandingkan. Filem  `Kau Sahabatku, Kau Heroku` merupakan antara filem yang turut mengambil bahagian. 


     Filem pendek yang di hasilkan oleh pelajar kampus Antarabangsa Labuan. Cerita `Kau Sahabatku, Kau Heroku` ini mempertengahkan tentang nilai persahabatan  dan pergorbanan seorang sahabat. Dimana ceritanya bermula apabila timbul konflik diantara tiga orang sahabat iaitu Aiman, Amm, dan Maria. Dalam filem ini Aiman digambarkan seorang pelajar yang mempunyai semangat dalam pelajar namun Aiman juga merupakan seorang yang sombong dan angkuh. Aiman tidak berpuas hati dengan Amm kerana kecerdikan Amm yang sentiasa mendapat pujian dan menjadi orang kepercayaan Prof.Azman. Amm yang menjadi perhatian mula didekati oleh Maria iaitu sahabat Aiman. Keadaan ini menyebabkan Aiman semakin tidak berpuas hati dengan Amm.
     Aiman mula mengatur langkah untuk menjatuhkan Amm. Namun, pada masa yang sama Remy iaitu seorang yang menaruh hati terhadap Maria berasa terancam dengan keakraban Maria dan Aiman. Dengan itu, Remy dan gengnya merancang untuk memberi pengajaran kepada Aiman. Aiman telah dibelasah oleh Remy dan Gengnya, semasa Aiman dibelasah Amm muncul untuk membantu kerana sebelum itu Amm telah mendapat panggilan yang mengatakan Aiman di belasah.
    Selepas kejadian itu Aiman dan Amm mula bersahabat, akan tetapi tanpa disedari Amm mengalami darah beku pada otak akibat dibelasah oleh geng Remy semasa menolong Aiman. Perkara tersebut telah disahkan oleh doktor. Namun, Remy tetap tidak berpuashati dengan Aiman. Remy cuba membunuh Aiman dan kali ini sekali lagi Amm sempat menyelamatkan Aiman dan nyawanya telah menjadi ganti.
    Filem ini banyak memberi pengajaran kepada penonton seperti jauhi sifat iri hati terhadap orang lain kerana ia boleh menimbulkan pelbagai masalah. Namun jalan cerita filem ini hampir sama dengan filem lain yang telah ada di pasaran.

Oleh : Syazwani Binti Mohammad

1 comment: